//Code to paste for the Tall Button
دریافت کد ابزار آنلاین
بلاگ گروه مترجمین ایران زمین
معما،چیستان،مطالب علمی

معما،چیستان،مطالب علمی
 
قالب وبلاگ

برای مجذور کردن اعداد دو رقمی که یکان آنها به 5 ختم می شود، می توان از این روش جالب استفاده کرد. عدد دهگان را در عدد بلافاصله بعد از خود ضرب کرد و 25 را در سمت راست حاصل ضرب نوشت:

ماهی‌های چرب
در مطالعه‌ای که در دانشگاه ایالتی اوهایو روی دانش‌آموزان انجام شد، نشان داد مکمل‌های اسید چرب امگا 3 باعث کاهش 20درصدی اضطراب و نگرانی در آن‌ها شده است.هدف از این تحقیق تشویق دانش‌آموزان به استفاده از مکمل‌ها نیست بلکه گنجاندن ماهی‌های حاوی امگا 3 در رژیم غذایی است تا از استرس عصبی ممانعت شود.
چای بابونه
مغز انسان به طیف گسترده‌ای از ویتامین‌های گروه ب برای کار مطلوب نیاز دارد.هنگامی که ورود ویتامین ب به مغز بلوکه می‌شود افراد حالت‌های گیجی، تحریک‌پذیری و اضطراب را تجربه می‌کنند. غذاهایی مانند گوشت و میوه‌های خانواده مرکبات حاوی ویتامین‌های ب هستند اما یکی از منابع مورد علاقه این ویتامین تخم مرغ است. تخم مرغ منبع غنی کولین است، کولین پیش ساز ویتامین ب بوده که برای سلامت مغز مهم است..
تخم مرغ
مغز انسان به طیف گسترده‌ای از ویتامین‌های گروه ب برای کار مطلوب نیاز دارد.هنگامی که ورود ویتامین ب به مغز بلوکه می‌شود افراد حالت‌های گیجی، تحریک‌پذیری و اضطراب را تجربه می‌کنند. غذاهایی مانند گوشت و میوه‌های خانواده مرکبات حاوی ویتامین‌های ب هستند اما یکی از منابع مورد علاقه این ویتامین تخم مرغ است. تخم مرغ منبع غنی کولین است، کولین پیش ساز ویتامین ب بوده که برای سلامت مغز مهم است
پروبیوتیک
ارتباط مغز و بدن یک ارتباط تنگاتنگ است به عبارت دیگر مغز فرمان گرسنگی از بدن را دریافت می‌کند.اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد باکتری‌های در حال رشد در روده نیز تا حدودی با یکدیگر در ارتباط هستند.پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که در روده زندگی می‌کنند و بدن برای ترویج عملکرد سالم دستگاه گوارشی به این باکتری‌ها نیاز دارد. محققان ایرلندی نشان داده‌اند تغذیه باکتری‌های پروبیوتیکی در روده رفتارهای مرتبط با استرس و اضطراب و افسردگی را کم می‌کند.به نظر می‌رسد ماست حاوی پروبیوتیک از سردردهای شدید جلوگیری می‌کند.
چای سبز
چای سبز سرشار از اسیدآمینه‌ای به نام«ال‌تائنین» است که اثر آرام بخشی دارد.مصرف 200میلی گرم ال تائنین قبل از آزمون به کاهش اضطراب و نگرانی در دانش‌آموزان کمک می‌کند.

[ سه شنبه 27 اسفند 1392برچسب:, ] [ 15:0 ] [ محمد طه منصوری ] [ ]

** شامپانزه

این موجودات تقریبا 85 درصد شبیه به انسان ها هستند و از ظاهر و فرم بدنی تا سیستم های داخلی آن ها بسیار مشابه با انسان ها است. شامپانزه ها به مانند انسان کارهای گروهی را دوست دارند و می توانند از کمترین امکانات بیشتری سود را برده و ابزارهایی برای کارهایشان بسازند. آن ها تا به حال چندین بار تحت تحقیقات بزرگی قرار گرفته اند که نشان می دهد شامپانزه ها از نظر هوشی نیز می توانند شبیه به انسان ها باشند.

** دلفین

شاید به نظر باهوش بودن یک آبزی کمی عجیب باشد اما دلفین ها پس از شامپانزه باهوش ترین حیواناتی هستند که روی زمین دیده شده اند. این آبزیان در برخی از قسمت ها مانند یادگیری حرکات دست انسان ها از شامپانزه ها نیز جلوتر رفته اند و این درحالی است که آن ها بازو یا دستی ندارند ولی می توانند حرکات دست را به راحتی درک کنند. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که دلفین ها قادرند حرف انسان ها را فهمیده و با آن ها ارتباط برقرار کنند.

** فیل

شاید به نظر اینکه یک حیوان غول پیکر در رتبه سوم قرار بگیرد بسیار عجیب باشد اما فیل ها واقعا حیوانات باهوشی هستند. این حیوانات به خاطر جثه و ریشه ای که به دوران دایناسورها برمی گردد مشهور شده اند ولی از نظر هوشی نیز در سطح بالایی قرار دارند. فیل ها می توانند خودشان را در آینه شناسایی کنند و تغییرات ظاهری را درک می کنند. آن ها همچنین به مانند انسان ها از فرزنداشان محافظت کرده و حتی مردگان خود را دفن می کنند. فیل ها اگر در نقطه خاصی ساکن شوند برای خود خانه ای مشخص دارند و زندگی دسته جمعی آن ها بسیار روی نظم پیش می رود.

** اختاپوس

باز هم یک موچود آبزی دیگر در لیست باهوش ها قرار گرفته است. اختاپوس به عنوان باهوش ترین موجود بی مهره دنیا شناخته می شود و قابلیت های بسیار جالبی نیز دارد. این حیوان می تواند به راحتی از طریق مشاهده، موارد مختلف را بیاموزد و حتی قادر است با استفاده از بازوهایش معماهایی را نیز حل کند. محققان به این نتیجه رسیده اند که نزدیک به 90 درصد از بدن این حیوان با رگ های عصبی پوشیده شده است که در میان حیوانات امری نادر است.

[ سه شنبه 20 اسفند 1392برچسب:, ] [ 22:31 ] [ محمد طه منصوری ] [ ]
این پرنده باهوش ترین حیوان جهان نام گرفت!! +عکس
به گزارش  ایران ناز مطالعات نشان داده‌است کلاغ‌ ها حافظه‌ دقیقی در مورد چهره انسانها دارند. کلاغ‌ ها قادر به تشخیص تفاوت بین یک صورت مهربان و صورت خطرناک و همچنین هشدار وضعیت خطر به همنوع های خود هستند.

این پرندگان که در هوشمندی مانند شامپانزه‌ ها هستند چهره کسی را که سبب تهدید یا خطری برای‌شان شود، حداقل به مدت 5 سال، فراموش نخواهند کرد. گروهی دانشمندان دانشگاه واشنگتن این موجودات را برای مدتی طولانی مورد بررسی قرار دادند.

آنها در منطقه سیاتل واشنگتن دسته‌ ای از کلاغ‌ ها را از طریق  فردی که ماسکی با  ظاهر خطرناک به چهره داشت و پرنده‌ ها را به دام می‌انداخت  و سپس رها می کرد، روبرو کردند.

بعد از 5 سال از این آزمایش محققان دریافته اند که کلاغ‌ های زیادی در آن منطقه، نسبت به این ماسک واکنش خصمانه نشان می‌دادند که این عمل آن‌ ها حاکی از آن بود  که پرندگان در بند، دوستان خود را از چنین خطری با خبر کرده بودند.

بر اساس تحقیق، تعداد کلاغ‌هایی که در ابتدا در آزمایش شرکت کردند، کم بود اما پس از این اتفاق، تعداد کلاغ‌هایی که از این ماسک فرار  می‌کردند، افزایش یافت.

[ سه شنبه 20 اسفند 1392برچسب:, ] [ 22:29 ] [ محمد طه منصوری ] [ ]

اگر شما به یک درخت تنومند یا پیر نگاه کرده باشین ممکن است این سؤال را از خود بپرسید: که این درخت چند ساله است؟


ادامه مطلب
[ یک شنبه 18 اسفند 1392برچسب:, ] [ 15:13 ] [ محمد طه منصوری ] [ ]
افزایش دمای زمین

اصلی‌ترین فعالیت انسانی که منجر به گرمای زمین می‌شود، سوزاندن سوخت‌های فسیلی (زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی) و از بین بردن جنگل‌ها است. بیشتر سوخت فسیلی در اتومبیل‌ها، کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها به مصرف می‌رسد. سوزاندن این سوخت‌ها گازی به نام دی اکسید کربن با علامت اختصاری CO2 تولید می‌کند.

 

کربن دی اکسید از گازهای گلخانه ایست که روند فرار گرما از جو به فضا را بسیار کند می‌کند. درختان و دیگر گیاهان در روند فتوسنتز، گاز کربن دی اکسید را از هوا جذب می‌کنند. با از بین بردن گیاهان، میزان گاز کربن دی اکسید در هوا افزایش می‌یابد. تجزیه شدن گیاهان نیز منجر به افزایش این گاز می‌شود. 

 

افزایش دمای زمین نام پدیده‌ای است که منجر به افزایش میانگین دمای سطح زمین و اقیانوس‌ها گردیده است. طی 100 سال گذشته، کره زمین به طور غیرطبیعی حدود 41/0 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شده که این موضوع دانشمندان را نگران کرده است. برخی از دانشمندان معتقدند که دهه‌های پایانی قرن بیستم، گرم‌ترین سال‌های 400 سال اخیر بوده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که 10 مورد از گرم‌ترین سال‌های جهان تنها از سال 1990 تا سال 2007 به ثبت رسیده است که این میزان در 150 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. 

 


ادامه مطلب
[ یک شنبه 18 اسفند 1392برچسب:, ] [ 15:12 ] [ محمد طه منصوری ] [ ]
میزان حساسیت پوست
 
پوست شما عرق می کند و سطح رویه بدن شما را پوشانده است.

آیا تا به حال به پوست بدن خودتان فکر کرده اید؟

 وقتی ورزش می کنید؟ و یا وقتی در یک روز تابستانی در معرض نور خورشید هستید؟

در همه این شرایط، بدن شما تلاش می کند که بدن را خنک کند.

 

وقتی شما گرمتان است، عرق می کنید. روی بدن شما با قطرات عرق پوشیده می شود. این عرق توسط غده های عرقی که در زیر پوست،قرار دارند، تولید می شود. به طور معمول انسان ها بیشتر از دو میلیون غده عرقی زیر پوست خود دارند. قطرات عرق از این غدد ترشح می شود و توسط روزنه هایی به سطح بالایی و خارجی پوست شما می آیند.

 

 


ادامه مطلب
[ یک شنبه 18 اسفند 1392برچسب:, ] [ 15:9 ] [ محمد طه منصوری ] [ ]

فرمول ریاضی جدید برای حل مکعب روبیک
ریاضیدانان "ام. آی. تی" با تعیین ارتباط میان اعداد مکعب روبیک و حداکثر تعداد حرکات مورد نیاز موفق شدند فرمول جدیدی را بر حل معمای این پازل ارائه کنند.
مکعب روبیک را "ارنو روبیک" در سال 1974 اختراع کرد. نسخه کلاسیک این اسباب بازی یک مکعب 3 در 3 در 3 خانه در دو رنگ و سه ردیف است که برای حل آن باید با حرکت دادن ردیفهای خانه ها رنگهای هر یک از ابعاد را به یک شکل واحد در آورد.
 حل این مکعب در کوتاهترین زمان و کمترین حرکت، یکی از معماهای بزرگ ریاضیدانان در طول دهه های اخیر بوده است.
 اکنون دانشمندان موسسه تکنولوژی ماساچوست با همکاری دانشگاه واترلو و دانشگاه تافتس توانستند آلگوریتم جدیدی را ارائه کنند که برپایه یکی از رایج ترین استراتژیهای حل این معما قرار دارد.
 این آلگوریتم با حرکت دادن یک مربع رنگی در جهت مورد نظر و بدون تکان دادن بقیه های خانه های مکعب می تواند این پازل را حل کند.
 اما نکته مهم در استفاده از این راه حل، تعداد حرکات برای جور کردن خانه ها در کنار هم است. در این مکعب، هر خانه رنگی یک مسیر حرکت برای قرار گرفتن در موقعیت مناسب را پیش روی خود دارد که به اعتقاد این دانشمندان با این آلگوریتم، تمام این خانه ها می توانند در جهت مناسب خود قرار گیرند.
 این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "با این فرمول قادریم به روشی موازی خانه های بیشتری را جور کنیم و تعداد حرکات را کاهش دهیم."
 برپایه این فرمول جدید، تعداد حداکثر موقعیتهای لازم برای حل این مکعب برپایه نسبت تناسب n²/log n تعیین می شود.
 در این تناسب، متغیر n تعداد خانه های رنگی است که در یک طرف مکعب در کنار هم قرار می گیرند. به طوریکه برای مثال در مورد یک مکعب کلاسیک فرمول به این شکل جایگزین می شود: 9 به توان 2 تقسیم بر لگاریتم 9.
 براساس گزارش نیوساینتیست، برای حل مکعب روبیک در حدود 43 میلیارد میلیارد ترکیب ممکن وجود دارد.
 این آلگوریتم نشان داد که برای حل یک مکعب 20 در 20 در 20 خانه تنها به 5 حرکت نیاز است.
 در آگوست سال گذشته گروهی از دانشمندان بین المللی نشان دادند که برای حل پازل روبیک به بیش از 20 حرکت نیاز نیست.

[ شنبه 17 اسفند 1392برچسب:, ] [ 15:21 ] [ محمد طه منصوری ] [ ]

 

 

[ چهار شنبه 14 اسفند 1392برچسب:, ] [ 23:7 ] [ محمد طه منصوری ] [ ]

دو کلمه ی in time و on time رو بیشتر شما به معنی “سر موقع “می شناسید که همین طور هم هست. اما با این تفاوت که on time به حالتی گفته میشود که اگر شما ساعت 8 با کسی قرار داشته باشید  و شما بتوانید دقیقا راس ساعت 8 نه زودتر و نه دیرتر سر قرار باشید ، پس شما on time  یعنی به موقع سر قرار بودید. در مورد in time  هم اینکه اگر شما ساعت 8 قرار دارید و بتوانید کمی زودتر از ساعت مقرر سر قرار حاضر شویداون موقع شما in time سر قرار بودید.

[ دو شنبه 12 اسفند 1392برچسب:, ] [ 16:33 ] [ محمد طه منصوری ] [ ]

زندگی نامه شیخ بهایی

شیخ بهاء الدین ، محمدبن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی دانشمند بنام دوره صفویه است. اصل وی از جبل عامل شام بود. بهاء الدین محمد ده ساله بود که پدرش عزالدین حسین عاملی از بزرگان علمای شام بسوی ایران رهسپار گردید و چون به قزوین رسیدند و آن شهر را مرکز دانشمندان شیعه یافتند، در آن سکنی گزیدند و بهاءالدین به شاگردی پدر و دیگر دانشمندان آن عصر مشغول گردید. 


مرگ این عارف بزرگ و دانشمند را به سال ۱۰۳۰ و یا ۱۰۳۱ هجری در پایان هشتاد و هفتمین سال حیاتش ذکر کرده اند.وی در شهر اصفهان روی در نقاب خاک کشید و مریدان پیکر او را با شکوهی که شایسته شان او بود ، به مشهد بردند و در جوار حرم هشتمین امام شیعیان به خاک سپردند. 


شیخ بهایی مردی بود که از تظاهر و فخر فروشی نفرت داشت و این خود انگیزه ای برای اشتهار خالص شیخ بود.شیخ بهایی به تایید و تصدیق اکثر محققین و مستشرقین ، نادر روزگار و یکی از مردان یگانه دانش و ادب ایران بود که پرورش یافته فرهنگ آن عصر این مرز و بوم و از بهترین نمایندگان معارف ایران در قرن دهم و یازدهم هجری قمری بوده است. شیخ بهایی شاگردانی تربیت نموده که به نوبه خود از بزرگترین مفاخر علم و ادب ایران بوده اند، مانند فیلسوف و حکیم الهی ملاصدرای شیرازی و ملاحسن حنیفی کاشانی وعده یی دیگر که در فلسفه و حکمت الهی و فقه و اصول و ریاضی و نجوم سرآمد بوده و ستارگان درخشانی در آسمان علم و ادب ایران گردیدند که نه تنها ایران ،بلکه عالم اسلام به وجود آنان افتخار می کند. از کتب و آثار بزرگ علمی و ادبی شیخ بهایی علاوه بر غزلیات و رباعیات دارای دو مثنوی بوده که یکی به نام مثنوی "نان و حلوا" و دیگری "شیر و شکر" می باشد و آثار علمی او عبارتند از "جامع عباسی، کشکول، بحرالحساب و مفتاح الفلاح والاربعین و شرع القلاف، اسرارالبلاغه والوجیزه". سایر تالیفات شیخ بهایی که بالغ بر هشتاد و هشت کتاب و رساله می شود همواره کتب مورد نیاز طالبان علم و ادب بوده است. 


تا کی به تمنای وصال تو یگانه 

اشکم شود از هر مژه چون سیل روانه 

خواهد که سرآید غم هجران تو یا نه

ای تیره غمت را دل عشاق نشانه

جمعی به تو مشغول و تو غایب زمیانه

رفتم به در صومعه عابد و زاهد 

دیدم همه را پیش رخت راکع و ساجد

در میکده رهبانم و در صومعه عابد

گه معتکف دیرم و گه ساکن مسجد 

یعنی که تو را می طلبم خانه به خانه 

روزی که برفتند حریفان پی هر کار 

زاهد سوی مسجد شد و من جانب خمار 

من یار طلب کردم و او جلوه گه یار

حاجی به ره کعبه و من طالب دیدار 

او خانه همی جوید و من صاحب خانه

هر در که زنم صاحب آن خانه تویی تو 

هر جا که روم پرتو کاشانه تویی تو 

در میکده و دیر که جانانه تویی تو 

مقصود من از کعبه و بتخانه تویی تو

مقصود تویی ...کعبه و بتخانه بهانه 

بلبل به چمن زان گل رخسار نشان دید 

پروانه در آتش شد و اسرار عیان دید 

عارف صفت روی تو در پیر و جوان دید 

یعنی همه جا عکس رخ یار توان دید 

دیوانه منم ..من که روم خانه به خانه 

عاقل به قوانین خرد راه تو پوید 

دیوانه برون از همه آئین تو جوید

تا غنچهء بشکفتهء این باغ که بوید 

هر کس به بهانی صفت حمد تو گوید 

بلبل به غزل خوانی و قمری به ترانه 

بیچاره بهایی که دلش زار غم توست 

هر چند که عاصی است ز خیل خدم توست

امید وی از عاطفت دم به دم توست 

تقصیر "خیالی" به امید کرم توست 

یعنی که گنه را به از این نیست بهانه 

 


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 7 اسفند 1392برچسب:, ] [ 22:29 ] [ محمد طه منصوری ] [ ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مطالب علمی و آدرس darss.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 45
بازدید کل : 6116
تعداد مطالب : 60
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1